Kost og ernæring

Freelance skribent med en produktion af artikler for forskelige medier. Nedenfor kan du se eksempler på materiale.

Ernæring

Antioxidanter og træning

Der er ikke noget at sige til, at folk er forvirrede. Særligt de seneste år har antioxidantdebatten raset, og hvem tænker ikke antioxidanter, når man ser blåbær funkle i
grøntafdelingen i supermarkedet. Mange videnskabelige studier er poppet op, og nogle af dem
ser på effekten af antioxidanter i forhold til træning. Så hvordan er det med antioxidanter – hvad er det, og kan man spise sig til en øget sundhed og præstation – måske via et kosttilskud?
Løbemagasinet


Kulhydrat & udholdenhed

Et af målene med at øge sit fokus på måltiderne og på det, man spiser inden en konkurrence, er at forsøge at maksimere sine kulhydratdepoter.
Løbemagasinet


D-vitamin og løb

Årsagen til smerter i foden eller slid på hoftebenet behøver ikke at findes i forkert løb eller dårlig træning – det kan ganske enkelt skyldes, at du mangler D-vitamin. Gå ud og få sol på næsetippen eller spis en fed fisk.
Løbemagasinet


Spis dig til en stærk krop

På vores vej gennem livet sker der fysiologiske forandringer med kroppen. Nogle af ændringerne kan man begrænse gennem hensigtsmæssig kost, og det kan derfor betale sig at kende lidt til den mad, som vi spiser.
Alderspiloterne

Spis dig til bedre præstationer

En god basiskost er vigtig, hvis man som løber vil have overskud til at træne, undgå skader og holde idealvægten. Mange løbere er i dag så ambitiøse, at selv ekstra sekunder på træningsintervaller tæller, og til konkurrencer er målet ofte en ny personlig rekord på en distance. Men hvad skal man være opmærksom på i forhold til kulhydrat, protein og fedt?
Løbemagasinet

 

Energitilskud

Sportsdrik eller vand?

Skal man indtage en speciel sportsdrik, når man løber marathon? Eller er det bedre bare at drikke
rent vand? Som marathonløber har du trænet i mange måneder for at stå på startstregen og i endnu længere tid for at nå målstregen. Det er derfor naturligt, at du forsøger at få de allerbedste råd til, hvad der hjælper dig bedst.
Løbemagasinet

Kulhydratrige energitilskud – en fordel for løbere?

Spørgsmålet om vigtigheden af at indtage specifikke kulhydratrige drikke og barer i forbindelse med træning og konkurrence er kendt blandt mange løbere, motionister såvel som supermotionister og eliten. Mange løbere er i tvivl om hvorvidt de får tilstrækkeligt med energi til at dække det øgede behov ved træning eller under konkurrence. Endvidere spørger mange om man eventuelt vil få mere ud af sin træning ved at supplere kosten med ekstra kulhydrat fra enten energibarer eller -drikke.
Marathon Sport

Vinder du med tilskud?

Dette spørgsmål afhænger i høj grad af, hvem man spørger. Producenterne af kosttilskud har ofte lovprisende ord overfor deres produkter, og det er let for folk at hoppe med på bølgen og håbe, at de vil opnå en forbedring. For det skader vel aldrig at tage lidt ekstra – eller gør det?
Marathon sport

Vægttab

Spis dig i form

Tit hører jeg i løbekredse folk tale om, at blot man er fysisk aktiv og man løber, ja, så kan man spise, hvad man vil, og samtidig bevare kropsvægten. Til dette kan jeg kun svare nej – det kan de færreste! Vil man af med nogle ekstra kilo, er vejen frem en ændring i kosten – helst kombineret med løb (eller anden fysisk aktivitet). Dette vil til gengæld ikke alene skære overskydende kilo af sidebenene - man kommer heller ikke udenom, at en del løbere har en nedsat præstationsevne på grund af en for høj vægt – så man vil simpelthen komme til at løbe hurtigere!
Løbemagasinet

Sund og slank

Mange begynder at motionere for at tabe sig. Men hvis vægttab er målet, er det også en god ide at have fokus på den mad, du putter i munden. Næringsstofferne fra kosten påvirker kroppen på forskellig vis, og i et slankeforløb er det ikke uden betydning, hvordan næringsstofferne er fordelt. Træner du, skal du sørge for at maden giver energi nok til, at du har overskud til eftermiddagens løbetur eller aftenens spinningtime.
www.vorespuls.dk

Væske

Få styr på din væskebalance - og præster bedre i dit løb

Selv om væskeindtaget kan forbedre præstationen under et længerevarende løb, gælder dette ikke for alle løbere eller i alle situationer.


Så meget væske har du brug for

Er vand nødvendigt, mens du træner? Det kommer helt an på træningens intensitet, varighed og den temperatur du træner i.
DGI magasinet Udspil

Drik inden løbeturen

Hvis du løber kortere distancer og max 30-60 minutter, er det vigtigere, at du drikker godt i timerne inden løbeturen end på selve turen.
www.vorespuls.dk

Hvad skal du drikke?

Er du aktiv idrætsudøver, og træner du nogle gange i varme omgivelser og i mere end en time, så er der nogle ting om væske, elektrolytter, salte og sukker, som du bør kende til.
www.vorespuls.dk

 

Skrevet af Camilla Spagner
Fredag, 27. august 2010 20:58