Træning

Freelance skribent med en produktion af artikler om løb og træning for forskelige medier. Nedenfor kan du se eksempler på emner jeg skriver om.

Løb

Løb dine første kilometer – sådan kommer du i gang
Med motion kan du få et længere liv i en sund krop – og det er aldrig for sent at komme i gang. Er dit valg af motionsform faldet på løb, så er du på sigt garanteret både styrke, godt humør og et fantastisk helbred.

Løbetøj, når det bliver koldere
Som ny løber er det eneste, du har brug for, et par løbesko. Find lidt tøj i skabet og et par gamle løbesko, og så afsted.
Men hvis du kan lide at løbe og gerne vil fortsætte, også når de lune sommeraftner er forbi, er det klogt at bruge ”lag på lag-princippet” i din påklædning. Så kan du variere efter vind og vejr.

Gør din intervaltræning sjovere
Intervaltræning er særdeles effektivt, når formen skal forbedres. Her er nogle gode ideer til, hvordan du kan træne intervaller alene eller sammen med en makker eller en løbegruppe.

Guide til en bedre løbestil
Du kan forbedre din løbestil ved at fokusere på forskellige dele af kroppen og arbejde med at bevæge dem rigtigt.


Puls

Sådan arbejder du med pulstræning
Når du kender dine pulszoner, kan du tilrettelægge træningen, så du når dine mål.

Find din max- og hvilepuls
Pulsmåling er en metode til at måle træningsintensiteten ved at give et præcist øjebliksbillede af din træning. Det er nødvendigt at finde din max- og hvilepuls, før du kan arbejde med pulstræning. Der er forskellige metoder til at finde max- og hvilepulsen. Du kan lave personlige tests, hvorved du vil opnå de mest præcise målinger, eller du kan regne dig frem til et resultat.

Find dine pulszoner
Dine pulszoner viser dig hvilken intensitet du træner med. Du kan altså styre din træningsintensitet og dermed styre dit træningsudbytte. Først skal du finde dine personlige zoner.

Ovenstående materiale findes på www.vorespuls.dk samt www.alderspiloterne.dk